onsdag 1 september 2010

Försäljare

På vägen ut till vår återvinningsstation måste jag passera gården. Det klarar jag oftast av utan att snubbla alltför mycket, men jag är inte överförtjust i att de har rivit upp det mesta av asfalten och bara har grus just nu sedan de började bygga altaner.


Oftast tar jag mig in i lägenheten ganska smidigt också, men idag stötte jag på människor på vägen. Två unga killar som sade sig vara försäljare och undrade i vilket hus jag bodde. Funderade i några ögonblick vad jag skulle säga, men svarade sedan sanningsenligt. Då frågar de.. "skulle vi kunna få din portkod?". Jag tror säkert att de var verkligen var försäljare och inte aspirerande inbrottstjuvar.. men det verkade ganska oseriöst att försöka komma in i husen på det sättet. Kanske är jag paraniod, men jag svarade att jag inte ville lämna ut den. Och det godtog de.


Säkerligen råkar de stöta på någon annan på gården som är villiga att uppge koden, men jag tänker.. att lite av syftet med portlås på dörrar är att man inte vill ha in folk som man inte känner? De kan ju trots allt använda porttelefonen. Och om de verkligen var seriösa borde de ju kunna kontakta öbo och få någon slags dagkod såsom den brevbärarna har.. Mycket skumt. Förhoppningsvis är jag inte hemma när de vill sälja vad det nu var de ville sälja. Eller så upptäcker jag om någon vecka att jag har haft inbrott.. :P

2 kommentarer:

  1. Näe, jag tycker som du, att man inte lämnar ut portkoden till okända. När jag har bott med portkod har familjen och kompisarna fått den... men aldrig att jag lämnat ut den till vem som helst sådär.

    SvaraRadera
  2. Det kan ha varit hyresgästföreningen.. för de ringde på igår kväll och tyckte att jag skulle bli medlem. Men jag vet inte, och det lär jag väl aldrig få veta heller. :P

    SvaraRadera