lördag 18 september 2010

Kladdkaka

Tjo.

Helg igen, skönt.
Vill bara berätta om gårdagens bakande, för det är något jag tror kommer vara kul att minnas i framtiden. Vi hade eftermiddagslektion igår, och jag och en kurskamrat bestämde oss för att baka för att överraska och fira förlovningen av två andra på kursen. Det blev en stressig förmiddag, för när jag skulle börja baka på morgonen insåg jag att jag inte hade något margarin, så då fick jag cykla iväg till affären som självklart inte öppnade förrän klockan 9, och jag var där tidigare. På vägen mellan affären och min bostad passade jag på att cykla förbi mina föräldrar och låna ett starkt lim för amigurumisen jag visade i förra inlägget tappade sitt ena öga.

I alla fall, väl hemma satte jag igång att baka, och det gick rätt bra, jag hade ändå tidsmarginal och det kändes okej, jag passadetill och med på att läsa lite information inför gårdagens rollspelande. Jag hade blandat ihop alla ingredienser och skulle ställa in formen i ugnen, då jag upptäckte att kanterna inte satt fast ordentligt. Jag skulle ha velat se min egen min när smeten började rinna ut över spisen. Så snabbt jag bara kunde tryckte jag ner formkanterna och försökte rädda en del av smeten genom att hälla upp den i en pajform som jag sedan ställde in i ugnen. Eftersom jag inte visste hur det skulle bli var det bara att börja om, diska sakerna och sen sätta igång med en ny kladdkakesmet.

Den här gången såg jag till att kanterna satt fast riktigt ordentligt.. :P
Det var bara det att jag började få lite bråttom och insåg att kakan inte skulle hinna svalna tillräckligt när den var klar, eftersom jag hade tänkt att hälla florsocker på.. Så när jag fick ut kakan ur ugnen försökte jag komma på ett smart sätt att kyla ner kakan snabbt, och det bästa jag kunde tänka ut var att sänka ner formen i vatten.. Okej, det var ingen jättebra plan, men formen höll ändå rätt bra tätt och kakan svalnade något..

Jag tyckte inte att den kylnade snabbt nog ändå, och började få väldigt bråttom så då stoppade jag in den i frysen, trots att jag har hört att man helst inte ska stoppa in varma saker i frysen.. Men formen var ju fortfarande lite blöt och fuktig, så sedan fick jag torka ur hela fryslådan bara för att försöka undvika isbildning.

Nåja, sen hade den ändå kylts tillräckligt för att jag skulle vara nöjd, och när jag då skulle pudra florsocker över insåg jag att jag inte äger någon sil.. så jag letade genom hela köket efter ett substitut och det bästa alternativet jag hittade var ett rivjärn. :P Det fungerade i alla fall rätt bra.. och här är resultatet.



Det blev en trevlig fikastund med kladdkaka och muffins och gulliga muggar. En härlig dag.
Och seminariet var rätt kul det med. Men jag drömde jättekonstiga drömmar om vargar och jägare och jag vet inte vad..

Gårdagskvällen blev också trevlig, sa hejdå till en kompis som ska åka iväg ett par månader. Åt god mat och tittade på film, samt knallade runt i örebro för att se alla sevärdheter.. (I alla fall i brädspelform.. :P)

Och idag var jag jättestolt över mig själv som cykade iväg till yogan trots ösregnet.

Oj, vad långt det här blev. :P

2 kommentarer:

  1. Haha. Jag kan bara se allt framför mig. Fachinerat att det faktiskt blev en kladdkaka till slut. :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, ja, det är jag med. Man ska inte göra saker när man har bråttom, det är då det går lite galet. ;)

    SvaraRadera