fredag 3 september 2010

Igår var jag ute i skogen och plockade blad och mossa att studera. Lite annorlunda lektioner mot vad man är van vid, men inte helt fel i det vackra vädret.

Det här är t.ex en ... ehm. ja.. al?



Vid fikapausen fick vi blunda och känna på bladen för att lista ut vad det var. Lite klurigt faktiskt.. Än så länge är de väldigt gröna, men om några veckor slår nog hösten till fullt ut misstänker jag.



På vår väg mötte vi också sådana här. Minns inte vad de heter, men jag tycker att de är väldigt söta. :) Det var skönt att vara ute i skogen igen, tar mig inte den tid jag borde för att vara i naturen. Jag mår så mycket bättre av det.



Tillbaka på universitetet igen var det dags att studera våra fynd. I mikroskåp tittade vi på bladens klyvöppningar, vi studerade småkryp och blad av olika slag. Ganska häftigt, men inte sådär jättemysigt att se alla småkryp i gigantiska format. Jag tycker bättre om när de håller sig små.. Men intressant ändå att se sådant man inte ser med blotta ögat. Här har jag radat upp mina blad för att kolla så att jag verkligen fick med mig allt. Nu gäller det att försöka komma ihåg alla namn och vilken som är vilken också!



Väl hemkommen var jag jättetrött.. (kanske fått för mycket frisk luft?) och halvsov resten av eftermiddagen. Men kvällen slutade mycket bättre än jag hade förväntat mig, för senare kom en kompis över för att hjälpa till att göra chokladbollar och vara trevligt filmsällskap.

2 kommentarer:

  1. Kan man få en privatlektion i att studera löv? Jag kan ge dig en lektion i att marmorera papper som utbyte!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Mer än gärna. :) Jag vill lära mig att marmorera papper!!

    SvaraRadera