söndag 28 november 2010

Julmysigt

Mysigt julstämning infinner sig här hemma i lägenheten. Julgardinerna är uppsatta, adventsljusstakarna i fönstren tända, det första ljuset på bordet är tänt och fika är ordnat.



I fredags var det städ, tvätt, diskning, bakning av pepparkakor och allmänt julmys som gällde. Julmusiken spelas i cd-spelaren och idag har jag bakat saffranskaka.



Snart kommer familjen över på adventsfika och jag har dukat bordet med min nya duk och annat juligt. Saffranskakan finns inte med på denna bild ännu.. Ska strax värma lite glögg också.

Igår testade jag att göra kola och insåg att det nästan var farligt enkelt. Får nog hålla fingrarna i styr så att det inte blir för mycket kolabakande. ;) I morse var det adventsgudstjänst i kyrkan, riktigt mysigt och trevligt med de välkända adventssångerna. Sjöng med kyrkokören för första gången, och det var en trevlig erfarenhet. Får se om det blir igen.


Passade på att byta ut lyktan i hallen mot en lite större som jag kan ha blockljus i. De har ganska lång brinntid, och så ville jag ha lite omväxling.
Åh, det här är min tid på året. Gillar glöggen, (fast det ska vara alkoholfri), julmusiken, tända ljus, godis, julmust, pyssel, prassel, rimmande, gröt och väntan. Den vita snön utanför fönstren och barnens prat om önskningar och tomten.Mys helt enkelt!
Glad advent till alla som läser detta.

4 kommentarer:

  1. O, tack. Det känns skönt att höra att man inte kan vara FÖR mysig. :) Det du skriver och det man ser på bilderna kan ju också vara tecken på "övermyshet". Befarar att de flesta människorna i Sverige blir sådana runt jul.

    SvaraRadera
  2. Hehe, ny folksjukdom? ;) "I december tenderar svenskarna att bli en aningen för mysiga".

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har fixat! För mysigt finns inte!!!
    Här får tomtarna vänta till efter lucia.
    Det luktar så gott när man bakar lussekatter. Planerar att göra det någon gång under veckan...

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, jag blev nöjd. Det känns hemtrevligt att komma till lägenheten från kylan nu. Mm, det luktar jättegott med lussekatter, men jag tycker att det är svårt att baka. Men saffranskakan blev riktigt bra, och luktade gott den med.

    SvaraRadera