måndag 21 maj 2012

Stockholm

Oj, jag inser att det var längre sedan jag bloggade än jag trodde, eftersom de gjort om hela bloggverktyget utan att jag har märkt om det..

Här kommer i alla fall ett inlägg med lite bilder. :)

Söndagen den 6:e maj satte jag mig på tåget från Örebro, slutdestinationen var Stockholm och på vägen stannade tåget till bland annat i Västerås där jag möttes upp av två vänner från studietiden på universitetet.




Jag tror att en av mina favoritsysselsättningar är just att åka tåg. Så länge tågen går i tid, jag inte har bråttom någonstans, och det finns sittplatser åtminstone. Köpte med mig en kaffe medan jag väntade in mina vänner.


De hittade in på tåget som tur var. Var lite fundersam ett tag när en av dem skickade meddelanden om att hon hade missat tåget, men det var bara för att försöka luras.


Vi började med att ta en fika i gamla stan för att sedan bege oss dit resan egentligen var menad att gå till. Stockholm slott! För att förstå varför kan jag försöka förklara att redan andra terminen på lärarprogrammet pratade jag och en av de andra lite om att det skulle vara kul att åka till Stockholm och gå en guidad visning på slottet, för det hade ingen av oss gjort. Därför tyckte vi att det var på tiden att resan blev av, nu, tre år senare.

Vi begav oss därför till slottet där vi först fick se ett vaktbyte, sen köade vi i den långa kön för att köpa biljetter till de olika visningarna (vi hade egentligen inte behövt köa visade det sig..). Tyvärr har jag inga bilder innifrån slottet, för man fick inte fotografera alls. :( Men jag kan säga att det var väldigt kul att se sig omkring! Vi var på två visningar á 45 minuter och så strosade vi runt lite själva. Tror att vi var där 3 timmar totalt. För den som är intresserad kan jag tala om att Stockholm slott till stora delar brann ner den 7:e maj 1697 (det har jag läst och hört om otaliga gånger nu).


Marie och Anna utanför slottet.

Vi konstaterade att vi nog inte tillhörde den vanliga turistskaran heller, för när vi var på en guidad visning undrade guiden om det var så att vi skulle vara sommarguider (det var en annan tjej med i gruppen som tydligen skulle det). Det kanske inte är så vanligt att svenska tjejer i vår ålder bestämmer sig för att gå guidade slottsvisningar under lågsäsong.


Efter slottsbesöket hann vi med en trevlig sen lunch på en restaurang, en godisrem på vägen, sen tog vi oss tillbaka till tågstationen där vi tog tåget hem igen.

En riktigt mysig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar