torsdag 28 juli 2011

Tjoho. Är hemma igen, eller ja, jag befinner mig i familjens stuga där jag har varit sedan i måndags kväll. I söndags natt kom vi hem från Italien, en timma senare än planerat, och tur var väl det på sätt och vis. Det är så att om man flyger från Bologna till Stockholm måste man mellanlanda och byta plan, på ditvägen skedde detta i Amsterdam och på hemvägen i Paris.

Vi var lite nervösa redan innan vi påbörjade flygningen eftersom vi skulle ha 45 minuter på oss från att ha landat i Paris tills nästa plan skulle lyfta. Vi landade ca 20 minuter försenade i Paris.. Snacka om att det var bråttom, det var bara att i panik ropa "excuse me" och försöka springa förbi människorna i korridorerna och hitta en tavla Som sa var vi skulle. Vi hade fått höra att flygplatsen inte skulle vara så förfärligt stor.. Fel, fel, fel! Den var gigantisk! Och där sprang vi för allt i världen. När vi äntligen var framme vid gaten satt mina kläder klistrade vid kroppen och jag var betydligt ansträngd, bara för att upptäcka att planet till Sthlm var försenat. Nåja, det var nog tur, annars misstänker jag att vi skulle ha missat det.

Italien-vistelsen var i alla fall mycket trevlig, även om vi råkade ut för smärre överraskningar. Först när vi skulle försöka hitta vårt hotell; då var vi tvugna att åka buss till ett ställe och tydligen finns det två ställen som heter likadant och ligger ganska nära varandra.. Vi blev hänvisade till fel. Dessutom var det så att det nog var vanligast att man hade bil när man skulle till det hotellet, men vi hittade dit gående trots allt. Gångvägen passerade en biltunnel som nog inte skulle ha varit laglig att gå igenom i Sverige. :p

Om dagarna promenerade vi rätt mycket och såg oss omkring, det var drygt 4,5 km in till stan, så man hade rätt ont i fötterna om kvällarna. Vi åt italiensk mat, glass, åt frukostbuffe besökte marknaden och upptäckte Bologna. Vi upptäckte att hotellet låg i ett Red-light distrikt typ, och var väldigt glada att vi var två när vi skulle gå hem om kvällarna, det var läskigt nog att vandra förbi bilarna i mörkret som stannade till och väntade på en vid vägkanterna..

När vi skulle ta oss till stan på söndagen för att bege oss till flygplatsen tänkte vi ta bussen för att slippa dra på väskorna. Det visade sig att alla bussar inte går på söndagar, så var det med vår också. Vi fick snällt gå in till centrum.

Sista dagen tog vi oss också till Bolognas universitet, det kändes trist att inte se det när vi ändå var där. Det var stort och rätt fint, men höll för tillfället på att renoveras en del. Sen bar det som sagt iväg till flygplatsen efter en lunch i staden.

Lite bilder kommer när jag har tillgång till dator.