lördag 21 juli 2012

Kreta

Har njutit av semester i tre veckors tid. Känner att jag gärna skulle ha någon/några veckor till för att kunna känna att jag har varit helt avslappnad och blivit utvilad, men på måndag börjar jag jobba igen. Var iväg en vecka till Kreta med min kära familj påå en sista-minuten resa. Där var det varmt! Typ mellan 30-40 grader varje dag. Jag har inte så många bilder på datorn från resan, men jag tänkte i alla fall lägga in några här i bloggen. Av någon anledning krånglar det igen så att en del av bilderna är på snedden.

Här är en bild som egentligen inte säger så mycket, men en av kvällarna var vi på grekisk afton på hotellet då vi åt buffe med olika maträtter, lyssnade på grekisk musik och så fick vi se på traditionell dans. dansarna var riktigt duktiga och kunde nog hålla på hela natten om man hade bett dem!



Nösta visar ett efterrättsfat som jag gärna skulle vilja äta oftare här i Sverige. Ofta när jag ätit utomlands förut så kanske de bjuder på en shot av något slag när man betalat notan, men på en av restaurangerna där vi åt fick vi in det här fatet istället. Färska meloner och bigarråer, jättegott!


Kära systeryster försöker se så turistig ut som möjligt. :) Gillade fotot, får väl se om hon misstycker, i så fall försvinner det härifrån.


En dag åkte vi på utflykt och tog oss till Knossos. Under bussresan dit fick vi typ en snabbgenomgång av den tidiga grekiska mytologin av en riktigt bra guide. I Knossos blev vi sedan guidade runt bland ruinerna av det som en gång varit ett gigantiskt tre-våningspalats med ca 1500 rum. Lite svårt att föreställa sig när man ser hur det ser ut idag, men riktigt häftigt att tänka på. Det är också i Knossos som det finns en sägnen om att den stora labyrinten med Minotauren ska finnas, men det är antagligen inget mer än en myt.




I Heraklion, som ligger en bit från Knossos lyckades jag hitta ett Starbucks och blev jätteglad. :) Ja, det verkar överdrivet, och det kanske bara är ett märke, men jag anser att deras Chai-latte är fantastiskt och tycker att det är riktigt synd att kedjan inte finns i Örebro.


En annan sak som jag faktiskt gjorde var att besöka ett "fisk-spa". Man stoppar ner händerna eller fötterna i ett typ av akvarium fullt med fiskar som genast börjar äta av den döda huden man har typ. Eller något sånt. Fiskarna har inte tänder, utan suger typ i sig "maten". De äter inte frisk hud, utan bara dålig och ska tydligen vara bra för blodcirkulationen och allt möjligt. Jag vet inte, men fötterna kändes i alla fall mjuka och lena efter 20 minuter i ett sådant där akvarium. Men oj vad det kittlades! Önskar att jag hade tagit ett foto av mig jsälv eller min syster på första reaktionerna när man stoppade fötterna i vattnet. Ganska roliga grimaser.


Tja, fler bilder än så hade jag faktiskt inte just nu. Det var en trevlig resa i alla fall, med långa promenader, god mat, mycket sol, korsordslösande och läsning av skönlitteratur. Tillfälle för mig att vara helt ledig eftersom jag inte behövde känna att det fanns saker jag "borde" göra hela tiden. Tror att det var vad jag behövde.

En dag kvar på semestern.

2 kommentarer:

  1. Äntligen, jag har ju väntat på Kreta-bilder ;)

    Det ser himlans trevligt ut. Tufft med fisk-spa, har bara hört om det, aldrig provat... Men 30-40 grader låter däremot på tok för varmt!

    SvaraRadera
  2. Förstår det. ;)
    Jo, det var trevligt, men som sagt - väldigt varmt. Fast man kunde ju hålla sig i skuggan eller inomhus de där timmarna mitt på dagen när det var som varmast så var det okej. :)

    Fisk-spa finns faktiskt i Sverige också, här i stan till och med tror jag. Har funderat länge på att testa och nu kände jag mig nästan tvungen. Var lite billigare än här i Sverige också. :P

    SvaraRadera